לוגו נקודה שיווקית

Social Impact סושיאל אימפקט – היכולת לעשות טוב ולבנות את המותג שלך

מהי אסטרטגיית השיווק Social Impact סושיאל אימפקט שרוב המותגים הגדולים כבר מבצעים אותה בצורות שונות. למה מותג או עסק שלא יעשה זאת ככל הנראה ימצא את עצמו בחוץ? וכיצד אנחנו יכולים ללמוד מהם וליישם בעצמנו?

סושיאל אימפקט Social Impact Marketing

מה זה סושיאל אימפקט Social Impact?

Social Impact Marketing או סושיאל אימפקט בסלנג בקרב אנשי השיווק בישראל (לתרגם את זה פשוט נשמע גרוע) היא אסטרטגיה שצוברת פופולריות רבה בעולם, שבה משתמשות חברות וארגונים כדי ליצור השפעה חברתית וסביבתית חיובית.

החברות והארגונים רוצים לגרום לנו להיות מודעים להשפעה החיובית שהם יוצרים בעולם.

לרוב, הן בוחרים יעד חברתי לקידום שמתחבר למסרים של המותג או לעיתים מסרים אחרים שאותם הם רוצות לנכס לתדמית שלהם.

אבל בואו לא נהייה תמימים כל כך, ברור לכולנו שהם לא קמים ב-4 בוקר לצלילי ציפורים וכוס סחלב עם המנטרה בואו נעשה טוב בעולם היום.(בטוח יש כמה כאלה, אבל פה נסתכל על הכלל).

בסופו של דבר, חברה או ארגון צריכים להרוויח כסף בצורה ישירה או עקיפה, ולכן, מטרתם להעלות את תפיסת המותג באמצעות המסרים החברתיים כדי שבשורת הרווח בסוף שנה הם יפדו את ההשקעה.

למה סושיאל אימפקט Social Impact חשובה לאסטרטגיית המיתוג שלנו?

בצורה הפשוטה ביותר, אסטרטגיית social Impact סושיאל אימפקט יעילה יותר.

כשאנו מסתכלים על אחותנו הגדולה, ארצות הברית שבה מתחילים הטרנדים ומגיעים לאט לאט לישראל הקטנה, כבר אימצו את השיטה הזאת שגם נבדקה במחקרים שונים.

במחקר של Cone communications 63% מהאמריקאים מעוניינים שחברות יקדמו פרויקטים חברתיים וסביבתיים(ללא קשר לשאלה, האם תפקיד זה שייך לממשלה ולא לחברות עצמן).

באותו המחקר, 87% מהאמריקאים נוטים לקנות ממותגים שמקדמים מטרות החשובות להם.
ואם זה לא הספיק, 76% מהם אמרו שלא יקנו ממותג המקדם מטרות שמנוגדות לתפיסת עולמם.

סושיאל אימפקט אצל דור ה-Y ודור ה-Z

בואו ניכנס לראש של מותגים ומשווקים, מלבד הטרנדים האופנתיים, העיצוביים וכד' הם מבינים שחייב לנתח כל דור גילאים ולהבין מה מניע אותו, מה חשוב לו ואיך הם כחברות גדולות עם "מרחק" מהלקוח יכולים להתחבר אליו רגשית.

אחד הדברים העיקריים שהביאו איתם דור ה-Y ובעיקר דור ה-Z לעולם, הוא דגש על אחריות חברתית וסביבתית. לא בכדי, אתם רואים כמעט כל מהדורת חדשות או בהפסקת הפרסומות חברות שמציגות את האחריות הסביבתית והחברתית שלהם בעולם (אם פעם היו מוכרים רק מוצרים, היום מוכרים לנו גם תדמית חברתית אפילו ללא מוצר בכלל!).

סרטון על דור ה-Z ושינוי המערכת שיצר:

אז אחרי שקצת חפרתי לכם(מתנצל…), בכתבה באתר Forbes 73% מדור ה-Y אמרו שיהיו מוכנים להוציא יותר כסף על מותגים ברי קיימא הטובים יותר לסביבה. כ-76% מדור ה-Z ציינו שהם קנו ממותג מסוים על מנת להביא תמיכה במטרה שאותה הוא מקדם. בנוסף, הם ציינו שכאשר מותג קידם מטרה שאינה תואמת את תפיסת עולמו הם הפסיקו לרכוש ממנו.

לדור ה-Z חשוב שחברות ומותגים ישקיעו חלק מההכנסות שלהם לטובת שינויים חברתיים.

אפשר עוד להמשיך ולכתוב על זה אבל הנקודה ברורה, אחריות חברתית וסביבתית היא חלק מסיפור המותג כיום, גם אם אתם לא מאמינים בזה, תזכרו שלרוב הלקוחות שלכם זה חשוב מאוד.

סוגי Social Impact  סושיאל אימפקט

האם המותג/ החברה שלי יכולה להשתמש באסטרטגית סושיאל אימפקט? כן בוודאי.

בואו נראה מספר סוגים של Social Impact  סושיאל אימפקט שאפשר להשתמש בהם.

  1. התנדבות – חברות ומותגים נותנים אפשרות לעובדים להתנדב במקומות שונים שעוזרים לקהילה.
    בכל חברה זה שונה, לפעמים כחלק מאסטרטגיה רחבה בוחרים מקום מסוים להתנדבות, וישנם חברות שנותנות לעובדים שלהם לבחור מקום שמתאים לכל אחד מהם.
    כמובן שההתנדבות היא בתשלום לעובדים ולא על חשבונם.
  2. קיימות – בדרך כלל שאנו מדברים על קיימות אנו מתכוונים על השפעה סביבתית חיובית בעולם.
    לדוגמא חברה שמחליטה לעבור לעבודה ירוקה ללא נייר , שימוש בטכנולוגיה חדשה שלא פולטת גזים רעילים וכד'.

לדוגמא, חברת האופנה הפופולארית ZARA, שמה לה למטרה שעד שנת 2025 הבדים שלה יהיו ניתנים למחזור 100% .

  1. סביבת עבודה שיווניות וסחר הוגן – בשנים האחרונות יש יותר דגש על דאגה לתנאי העסקה של עובדים ושיטות עבודה ללא ניצול(כגון מפעלים במדינות עולם שלישי שמעסיקים ילדים בעבודות מסוכנות).

לכן, חברות ומותגים גדולים התחילו לשים דגש על כך לאחר הדים ציבוריים.

לדוגמא, חברת נספרסו מתחייבת באתר שלה על סחר הוגן וקנייה של פולי קפה מחקלאים ששומרים על הסביבה והם מתגמלים את החקלאים בצורה ששווה להם. המסר עבורנו, אל תדאגו! אתם שותים קפה בצורה הוגנת וטובה לסביבה משתי הבחינות 😊

  1. פילנתרופיה – הייתה קיימת מאז ומתמיד, ממותגים גדולים לאנשים מוכרים בעולם.

שיטה זו מאפשרת למותגים וחברות לבחור אפשרות לתרום למטרה שאין לה זיקה ישירה למותג.

לדוגמא, במגיפת הקורונה חברת NIKE תרמה 25 מיליון דולר למאמץ העולמי לטיפול ולמיגור המגיפה.

 

איך עושים Social Impact סושיאל אימפקט למותג שלנו?

  1. התאמת הפעילות לערכי המותג

בראייה שיווקית תמיד ננסה כמה שיותר להתאים את הפעילות שלנו לערכי המותג שלנו.

לכן, גם באסטרטגיה זאת ננסה כמה שיותר להתאים את סוג הפעילות למותג שלנו.

לדוגמא, אם יש לנו מותג של נעלים לעובדים אנחנו יכולים לצאת בקמפיין שאנו תורמים לבתי חולים נעליים לעבודתם המסורה של הרופאים והאחיות שמצילים את חיינו יומם ולילה.

דוגמא נוספת, אנו יכולים להגיד שכל זוג שנקנה באתר אנו תורמים אחוז מסוים או מביאים ארוחה חמה לילדים רעבים ובכך מפחיתים את העוני בארץ.

  1. מה חשוב ללקוחות שלכם

נורא חשוב לדעת מי הלקוחות שלכם ומה הפרסונות שלהם מייצגות.

כלומר, אם לדוגמא רוב הלקוחות בעסק שלכם בצד כלשהו במפה הפוליטית ואתם החלטתם לתרום למאבק פוליטי בצד השני, ברור לכם שהלקוחות לא יראו את זה כאימפקט חברתי אלא כנזק חברתי ויעזבו אתכם.(זאת דוגמא מאוד קיצונית, פוליטיקה ועסק כנראה פחות כדאי לשלב).

לדוגמא, באחת מהחומוסיות שאכלתי בארץ(כן מסורת של שישי), בסיום הארוחה אתה מקבל גרגיר חומוס ובעמדת התשלום הוצבו 3 קופות לתרומה שכל אחת למען מטרה אחרת. כל המטרות היו ראויות אבל עצם הבחירה גרמה לי להרגיש שאני זה שתרמתי והשפעתי במקום נכון יותר.

  1. להיות אותנטי זה יפה

דעתי האישית בנושא היא, שבאמת צריך לקחת מטרה שאתם מאמינים בה, מתחברים אליה והיא חשובה לכם.
קשה להאמין ששום דבר לא חשוב עבורכם, ולכן כנראה תמצאו לפחות אחד כזה. לאחר מכן, תפעילו את הראש היצירתי שלכם אל מול המסר שאותו אתם רוצים להעביר ותקדמו אותו.

תזכרו, בעידן המידע הלקוחות יכולים לדעת כמעט הכל, ואם נרשום משהו שאנו לא מאמינים בו, נבטיח הבטחות שאין להם כיסוי הם יבדקו אותנו, והיד על המקלדת קלה יותר מתמיד בתקופה שלנו.

דוגמאות ל- Social Impact סושיאל אימפקט ממותגים

דוגמא שהצליחה

חברת NIKE – עם הקוורטרבק לשעבר של ה-NFL, קולין קפרניק.

NIKE היא אחד המותגים שהכי מלמדים אותנו מזה מותג אמיתי, המסרים שלהם, דקויות המותג שרק לחברות בודדות יש בעולם ולכן גם הקהל שלה כל כך נאמן למוצר.(אולי ארחיב על כך במאמר שלם אם זה מעניין אתכם תכתבו בתגובות למטה).

בארצות הברית מחאת Black Lives Matter עוררה הדים רבים בקרב הציבור.

בעקבות כך, NIKE יצרה קמפיין עם הקוורטרבק לשעבר של ה-NFL, קולין קפרניק שידוע בדעותיו התוקפניות כלפי אלימות המשטרה עם המסר, “Believe in something. Even if it means sacrificing everything. Just do it.” ("תאמין במשהו, גם אם זה אומר להקריב הכל. פשוט תעשה את זה.").

Nike לקחה את הצד שתומך בספורטאים אפרו-אמריקאים ובעצם בכך הם חיזקו את קהל היעד שלהם שברובו הוא אפרו-אמריקאי.

אין ספק ש- NIKE לקחה סיכון לא מבוטל לתדמית המותג, אך בשורה התחתונה המהלך התברר כמבריק ויצר הדים בכל העולם ומפורסמים התחילו ללבוש NIKE ולהצהיר על תמיכתם.

מוזמנים לראות בסרטון:

דוגמא שנכשלה

חברת ג'ילט בקמפיין Me Too

חברת Gillette ג'ילט שהיא אחת מיצרני הטיפוח לגברים הכי נחשבים בעולם שהסלוגן שלה היה כ-30 שנים "The Best A Man Can Get" ("הכי טוב שגבר יכול לקבל"), השיקה קמפיין באווירת #MeToo.

הסלוגן שונה בסרטון ל- The Best Men Can Be""("הגבר הכי טוב שאתה יכול להיות") , ובסרטון מציגים לנו גבריות רעילה והתנהגות לא חיובית בלשון המעטה(בריונות, הטרדות מיניות והתנהגויות אגרסיביות). והמסר שלהיות גבר זה להיות אחראי ולהתנהג אחרת בזמן שאתה מחזק את הסובבים להתנהג טוב יותר.

תוך 2 דקות מרגע פרסום הסרטון, ג'ילט קיבלה בעיקר תגובות שליליות ומחאתיות ברשתות החברתיות כנגד הסרטון שפורסם. בטענה, שהם הכלילו את כל הגברים בעולם, וג'ילט מעוותת את המציאות, כך נכתב מהמגיבים השונים. בנוסף, התקבלו תגובות רבות מהצופים בסרטון שלא יקנו יותר מוצרי ג'ילט בשל כך.

חברת ג'ילט בעצם פגעה בקהל המכירה הגדול ביותר שלה(הגברים). בואו נעזוב רגע את דעתנו האישית על הפרסומות, אנו צריכים להבין שהקהל שלנו הוא פרסונה מסוימת ובעידן של השפע הגלובלי המותג צריך את הלקוחות יותר ממה שהלקוח צריך אותו. ולכן צריך להתחשב בו, בתפיסות, עמדות והרגשותיו.

ג'ילט יכלה לעשות סרטון עם אותו מסר תקשורתי רק בצורה יותר מעודנת, אבל היא החליטה לקחת מהלך קיצוני יותר,  ולכן התגובות היו רועמות יותר.(למרות שגם היו שבחים מצדדים אחרים).

לסיכום התחילו לחשוב אימפקט

התחלנו להבין מהו Social Impact סושיאל אימפקט ומדוע הוא הטרנד החם של העולם בשנים האחרונות.

מותג שלא יחבר תועלות חברתיות וסביבתיות בעולם היום, יפסיד ככל הנראה את הצרכנים הבאים של המחר.

הצרכנים רוצים לראות את בעלי המותגים והחברות נותנים למען החברה והסביבה.

אבל לא רק מותגים גדולים צריכים לעשות זאת, כל עסק קטן שצובר סביבו קהילה צרכנית צריך לחשוב איך לשלב זאת בעסק שלו(לא הכל עולה מיליונים אפשר גם בתקציבים זעומים).

Social Impact סושיאל אימפקט הוא חשוב אבל לא פחות חשוב שנבין מי הקהל לקוחות שלנו ואיך להתאים בעקבותיו מטרות חברתיות וסביבתיות שחשובות לו וחשובות לעולם.

ובשפת הביזנס Win-Win  לכולם.

כמו הכותרת, אל תשכחו להיות אותנטיים, זה יפה לכם.

 

נקודה שיווקית – פעם אחת ולתמיד.

מאור זפרני

מאור זפרני

כיום, מנהל שיווק בפירמה הבינלאומית Auren Israel, ומרצה בקליניקה השיווקית במכללת ספיר.
כמו כן, שימש כמנהל ועוזר מחקר בתחום השיווק והתנהגות הצרכנים.

On Key

פוסטים אחרונים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *